GESCHIEDENIS van ATLAS10

Het programma ATLAS10 kent een lange geschiedenis.

1988 ATLAS #1 Geschreven in LOGO. Broncode minder dan 2 kB! Zonder muis, met cursortoetsen.
De Duitse versie is gepubliceerd in JOYCE Sonderheft Nr. 4, DM Verlag, Eschwege
1992 ATLAS #2 Ontwikkeld in Turbo Pascal 5.5 Programma met vier kaarten. Muisbesturing.
1993 ATLAS#4 Ontwikkeld in Turbo Pascal 7.0 Uitgebreid tot 19 kaarten en de mogelijkheid om kaart 20 zelf in te vullen.
Dit programma kan nog steeds gebruikt worden, als je een werkende XP-computer hebt. Download het hier

1995 ATLAS#5 Op verzoek van een basisschool in Arnhem werd versie 5 gemaakt, waarin de kaarten niet meer vers werden getekend, maar uit een *.jpg bestand gehaald. Daardoor kon een gebruiker zelf een andere kaart invoegen en het programma helemaal naar eigen hand zetten.
Dat idee is nu overgenomen in ATLAS10
1998-'08 ATLAS #6 tot #8 Experimentele versies die niet zijn verspreid zijn. Ontwikkeld in Delphi 5.
2020 ATLAS #9 en #10 Topografieprogramma voor de Android tablet. Ontwikkeld in B4A (Basic For Android).

Duidelijk zichtbaar: ATLAS10 is een afstammeling van ATLAS4
ATLAS9 is de gratis probeerversie van ATLAS10. Dus: eerst even kennismaken en kijken of het programma werkt op je apparaat.
De programma's k˙nnen werken op een smartphone, maar eigenlijk is een tablet van 7 inch of meer wel beter.
Het programma kost maar Ç 2,- Dat kan omdat de kaarten zelf zijn getekend. Dat spaart investeringen uit.
>2020

 

 

 

 

 

 

IdeeŰn voor volgende programma's zijn er voldoende. Zeker komt er een app waarmee gebruikers een eigen elementair leesprogramma kunnen opzetten.
Voorlopig werk ik in Basic For Android.
Om een idee te krijgen hoe die taal werkt, zie het voorbeeld in de rechter kolom.

In het programma wordt bij de kaartnrs 1 - 20 een kompastekentje geplaatst. Hoe werkt dat? De sub(procedure) Kompasplaatsen is goed te volgen. Er zijn twee lijsten met ko÷rdinaten nodig: KompasX en KompasY. Die worden eerst ge´nitialiseerd en vervolgens gevuld (AddAll) met de getallen voor de ko÷rdinaten. Dan wordt (als het kaartnr niet 21 is) het kompas zichtbaar (visible = true) en met de X- en Y-ko÷rdinaat op z'n plek gezet.
De ko÷rdinaat wordt uit de lijst gehaald (met .Get) en vermenigvuldigd met 1%x en ook met de factor CX. CX is een correctie op de lengte van het scherm, omdat niet alle tablets dezelfde lengte/breedte verhouding hebben.
Als het kaartnr wel 21 is, geldt Kompas.visible = false
Duidelijke taal, dat Basic, toch?

 

1 Sub Kompasplaatsen

2 Dim KompasX, KompasY As List

3    KompasX.Initialize : KompasY.initialize

4    KompasX.AddAll(Array As Int(2,37,2,2,2,10,2,2,2,2,2,2,60,7,2,71,51,4,2,2,2))

5    KompasY.AddAll(Array As Int(2,1,2,2,2,8,2,2,2,50,2,35,88,78,2,2,2,30,17,2,10))

6   If kaartnr <> 21 Then

7   Kompas.Visible = True

8   Kompas.Left = KompasX.Get(kaartnr)*1%x*CX+Links

9   Kompas.Top = KompasY.Get(kaartnr)*1%y

10  Else

11 Kompas.Visible = False

12 End If

13 End Sub