EIGEN KAARTEN GEBRUIKEN

Het programma ATLAS10 voor de Android tablet is een "open" programma.
Dat is uniek. Gebruikers kunnen het programma nu aanpassen of zelfs helemaal ombouwen.
Creatieve gebruikers kunnen zelf kaarten en andere informatie toevoegen. Hoe werkt dat?

1. Als het programma voor de eerste keer start, wordt er op de tablet een map aangemaakt die ATLAS10 heet. Als je verder niets doet, wordt die map gebruikt om de puntentelling van de gebruikers op te slaan. Maar je kunt die map ook gebruiken als een "wachtkamer" met allerlei verrassende extra's.

2. Als voorbeeld kun je hier een quiz downloaden, die gebruikt kan worden als alternatief voor kaart nr. 2. Als je de foto (map2.jpg) en de vragen (2map.txt) in de map ATLAS10 van je tablet zet, ben je bijna klaar. Start nu ATLAS10 en ga naar SETUP. Kies dan de eerste instelling bovenaan (EXTRA aan), en vanaf dan zal ATLAS10 steeds eerst kijken of er een externe kaart klaar staat.
Als dat zo is, kiest hij die. De app onthoudt jouw keuze.
3. Dit kunnen wij ook eenvoudig zelf maken. Stel je voor: wij hebben een duidelijke kaart van onze eigen woonplaats. Maak daarvan een foto en sla die op in een jpg-bestand. Goede resoluties zijn 1200x960 of 2000x1600. Gebruik altijd de lengte-breedte verhouding van 5:4. Heb je een kaart die vierkant moet zijn, plak er dan een strook blauw aan vast. (Bijvoorbeeld 960x960+ 240x960 in blauw, levert een totaal van 1200x960.)
Stel dat je deze plattegrond in de plaats wilt hebben van de vlaggenkwis. Dan moet de kaart als naam krijgen: MAP21.jpg (N.B. MAP in hoofdletters.)
Duidelijk, niet waar: de naam van de kaart bestaat uit het woord "map" (Engels voor "kaart") en het nummer geeft aan waar je kaart komt te staan. De wereldkaart is #1 en Nederland is #4, enz. enz.
4. De volgende stap is, dat je een bestand maakt waarin de vragen staan. Dat kan met Kladblok van Windows of een andere tekst-editor. Wil je tekens als Ű, Ú, ˘ enz. gebruiken, dan moet je de vragen opslaan in UTF-8 indeling.
Stel je voor, dat op de kaart de sportvelden, het stadhuis en het station goed te zien. Dan begint de lijst met opgaven als volgt:
Sportvelden
15
34
Stadhuis
50
62
Station NS
78
82
Het eerste getal geeft aan op hoeveel % vanaf links de aanraakgevoelige wijzer moet komen. Het tweede getal geeft aan: hoeveel % vanaf boven. Die getallen kun je schatten, maar dan ben je eindeloos aan het proberen. Het kan sneller en nauwkeuriger.
5. Heel handig is het om een aangepast meetlatje te maken. Neem een roerstokje, zoals je in de bouwmarkt krijgt bij een blik verf. Maak dat zo lang als de breedte van het scherm van je tablet. Zet halverwege een streepje en het getal 50. Met nauwkeurig meten zet je vervolgens de getallen 10, 20, 30 enz, op het meetlatje. Aan de andere kant van het stokje doe je hetzelfde voor de breedte van je scherm. Als je plattegrond op het scherm staat kun je nu met deze meetlat de X-ko÷rdinaat en de Y-ko÷rdinaat van het station of het stadhuis bepalen en die getallen intypen.
Het is een goede gewoonte om de X-ko÷rdinaat iets extra's te geven (bijv. +3) vanwege de breedte van het aanraakgevoelige veld met het vraagteken.
6. ATLAS10 snapt dit alleen als je de naam en de X- en Y-ko÷rdinaat steeds op een nieuwe regel zet. Zo'n bestand met vragen MOET 36 opgaven bevatten, namelijk voor de niveaus 1,2 en 3 steeds 12 opgaven.
Als er niet zoveel opgaven te maken zijn, kun je ook door wat herhaling doen alsof er 36 zijn.
(Stel dat je maar 20 opgaven hebt. Dan doe je bijv. dit: Niv 1 is 1 - 12 Niv 2 is 4 - 15 en niv 3 is 9 - 20 In elke van de drie niveaus zit dan een beetje herhaling.)
Het eind van het bestand (dus nß de Y-ko÷rdinaat van opgave 36) moet een regel zijn met daarop drie keer een hoofdletter X. Dan weet ATLAS10 dat het eind van de vragen bereikt is.
Dus:
Opgave36
45
87
XXX
7. Als alles klaar is, controleer dan even of er inderdaad 36 opgaven met steeds een X- en een Y-ko÷rdinaat in je bestand staan en sla de opgaven dan op. De naam van het bestand is het nummer van de kaart + map.txt Dus eigen opgaven bij de kaart van Nederland krijgt als naam: 4map.txt (N.B. map in kleine letters.)
SAMENVATTING:
De map ATLAS10 op je tablet kan gevuld worden met eigen materiaal: kaarten, lijsten met 36 opgaven en eigen geluidseffecten.
Een kaart moet in *.jpg formaat en opgaven in *.txt formaat.
De namen van de kaarten zijn: eerst het Engelse woord MAP, dan het nummer en dan .jpg
De namen van de opgaven zijn: eerst het nummer, dan het Engelse woord map en dan .txt