KATHOLIKENTAG 2018
Frank Walter Steinmeier, president van Duitsland, spreekt
de Katholikentag toe. Achter hem de padvinders die het vuur uit Bethlehem
naar Münster hebben gebracht. Helemaal achteraan het koor van Gymnasium
Paulinum in Münster.
Twitterpodium op de Prinzipalmarkt |
|
woensdag 9 mei
DOMPLATZ ERÖFFNUNG
Per auto naar Münster en dan op de fiets de stad in. De Dauerkarte (kaartje voor het hele festival) paraat en
het feest kan beginnen. Het festival wordt geopend op het Domplein. Met veel
Westfälische Fröhlichkeit worden wij door het programma geleid. Dat mag ook
wel, want het feestje wordt een paar maal verstoord door een helikopter van
de veiligheidsdienst en politiesirenes in de straatjes achter ons.
Een groep padvinders brengt vuur uit Bethlehem.
Daarmee wordt op het podium een vlam ontstoken, die ook is doorgegeven aan
alle kerken. De president van Duitsland, Frank Walter Steinmeier spreekt ons
toe. Zijn speech is positief kritisch. Hij peilt de Katholikentag als
'krachttraining voor christenen."
De kracht van de grondwet is, dat religie
nooit een werktuig van de staat kan zijn, terwijl toch de staat en religie
dezelfde intenties hebben. Burgers die gelovig zijn, beseffen dat democratie
het heil van allen tot doel heeft en niet slechts van de helft plus één!
Hij durft partij te kiezen in actuele zaken, zoals kippa-angst bij joden:
"Wij zullen geen vingerbreed toegeven aan anti-semitisme." Asielzoekers
omschrijft hij als "mensen die bij óns willen wonen." Hij ziet slechts één "Wahrheitsanspruch"
in religies, namelijk de "Selbtsverplichtung zum Frieden." Het
publiek onderbreekt hem voortdurend met hartelijke golven van applaus.
Zijn optreden laat het bijzondere van zo'n festival zien: de regering van de BRD is actief betrokken. Van de 16 ministers zijn er 9 die een bijdrage
leveren aan een activiteit. Voor vrijdag heb ik een gesprek in de agenda,
waarin Angela Merkel optreedt bij een forumgesprek dat als thema heeft 'Duitsland
in een veranderende wereld.' De intentie is: 'Vrede is de kerntaak van
de staat.'
ABEND DER BEGEGNUNG
De avond is goed voor veel openluchtconcerten, Bierstuben en
kleine stukjes straattheater.
Er worden selfies gemaakt en de Handy's zijn actief op alle platforms. |
Paulus Dom, met zicht op het zuidelijk dwarsschip met
hoofdorgel
|
|
donderdag 10 mei
HIMMEL auf ERDEN?
Münster is bekend door de vrede van 1648, maar ook
vanwege een religieus experiment in 1535. Een groep wederdopers stichtte
hier een
hemels koninkrijk en zij gingen leven alsof zij weer in het paradijs
waren. Zij werden verslagen en de leiders geëxecuteerd. Hun lijken hingen
nog jarenlang in kooien aan de kerktoren. Daarna was Münster weer eeuwenlang een
'gewone'
stad.
Toen brak 10 mei 2018 aan en voor even was de hemel weer op aarde,
want in
de Dom vond de Uraufführung plaats van het oratorium PAX, geschreven door
Ronald Kunz en Frank Zabel.
Het orkest is ruim opgezet: veel slagwerk, een bas saxofoon, een windmachine
en een klokkenspel. Het vierstemmig koor is aangevuld met jongenssopranen en
een meisjeskoor. Alle zangers zijn gehuld in kleurrijke toga's. Af en toe
mag het hoofdorgel meedoen; soms subtiel en dan weer als een bombardement. Het muzikaal idioom is modern, maar doet geen pijn aan de oren.
Vooral het slotkoor, met alleen het woord 'Amen' als tekst, kon wel eens een
klassieker worden.
Ik kom wel eens mensen tegen die na de Messiah van Händel of een Passie van Bach, botweg beweren dat "die kwaliteit niet meer gemaakt wordt." Zij hebben
ongelijk, want door het oratorium PAX kwam, al was het maar voor even, de
hemel op aarde.
(Maar de Mass for Peace op zaterdagochtend, bracht ons zelfs in de
zevende hemel.)
CHRISTUS met een GEBROKEN GEWEER
Alle musea in de stad doen mee met de
Katholikentag. Het bisdom Münster is te gast in het Landesmuseum
met de expositie 'Wie im Himmel, so auf Erden?' Hoe heeft christelijk
geloof oorlog en vrede een plek gegeven? Vooral in beelden en vanuit
welke ideeën?
De beroemde tekening van Otto Pankok staat op
billboards en posters. De expositie toont schilderijen, gravures, foto's en
een paar video's. Mij ontroert vooral de video van de smid die op de
Kirchentag in 1983 (toen nog DDR) een zwaard omsmeedt tot een ploeg.
Uit alles blijkt hoe christelijk geloven worstelt met het ideaal van de
vrede (enkelvoud!)
en de werkelijkheid van oorlogen
(meervoud!). Stuitend is een preek uit
1915, waarin soldaten de overwinning wordt beloofd, maar als tegenwicht zien
wij ook documenten van Dietrich Bonhoeffer en de Weiße Rose.
Duidelijk voelt de bezoeker de schaamte over het
verleden, maar ook de verlegenheid van nu. Die wordt wel zeer heftig verbeeld met een
poster in de hal van het museum: 'De vrede brengt arbeidsplaatsen in
gevaar!' Achter de tekst zien wij een straaljager met een groot arsenaal
aan wapens. De sarcastische hint is duidelijk in al zijn leugenachtigheid.
Overigens: de exposities zijn niet zo tijdelijk
als de Katholikentag zelf; die blijven nog tot september en Münster
is dichtbij. |
Angela Merkel slaat af en toe de handen in de lucht.
Synagoge met blinddoek, ca 1907
Joods Arabisch Orkest Tel Aviv: de vrede gevonden. |
|
vrijdag 11
mei
EEN WERELD DIE VERANDERT
Omdat ik Angela Merkel beslist wilde horen en een foto van haar maken, stond
ik meer dan een uur voor aanvang bij de Messehalle waar zij ging optreden.
Zij hield een heldere inleiding, waarin mij vooral opviel hoe zij onze tijd
typeerde als een kantelpunt. "Binnenkort zijn de mensen die uit eigen
ervaring oorlog kennen, niet meer onder ons en het lijkt erop dat niet
iedereen van hen geleerd heeft." (Het publiek begreep de hint en
applaudisseerde krachtig.) Zij liet met woorden en ook met gebaren zien, hoe
complex ons streven naar vrede is. "Ik spreek niet met iedereen,
bijvoorbeeld níet met Assad of de Taliban, maar wel vía Poetin met hen." en ook: "Een Afrikaanse president zegt tegen mij: 'Ik kan mijn
volk geen veilig land bieden, want daar heb ik het geld niet voor.' Daarom
hebben wij onlangs besloten dat land geld te geven om hun soldaten te
betalen." Deze uitspraak van haar levert veel vragen op uit het publiek,
want welke garantie hebben wij dat zulk geld geen geweld oproept? Het feest
dat wij in deze dagen vieren is gericht op vrede, toch?
Merkel durft het aan
om openlijk te zeggen dat vrede niet altijd met schone handen te bereiken
is.
SPOTTEN MET ELKAAR
In Münster wordt op een paar plaatsen de spot gedreven met joden en hun
godsdienst. Naast een deur van de Lambertikerk, aan het begin van de Salzstrasse, staat de synagoge afgebeeld als een geblinddoekte vrouw. Dat is
een middeleeuwse manier om te zeggen dat joden blind zijn voor het heil.
Echter: dit beeld ís niet uit de middeleeuwen, maar van vlak voor de Eerste
Wereldoorlog!
Direct na afloop van dit 'leerhuis op straat,'
loop ik het Haus der Niederlande in om de 100 inzendingen voor de
Inktspotprijs 2017 te zien. Wie worden in onze tijd bespot en met welke
argumenten? Willen wij meer of minder spot? Antwoord: "Minder, Minder,
Minder...!"
JEWISH ARAB ORCHESTRA
Het Joods-Arabisch orkest uit Tel
Aviv moet ik uiteraard horen spelen. Het kost wat moeite hun podium te
vinden en daardoor mis ik het begin van hun optreden. Hun sound is, zelfs als
zij Brahms spelen, oosters, ook door de trommels en de vele ouds (een soort
luit) in het orkest. Ik verbaas mij erover dat er niets verteld wordt over
het statement dat zij als groep maken, tot het kwartje bij mij valt. Niets
zeggen is het statement: Vreedzaam samenwerken spreekt vanzelf,
toch?
WATERFIETSKERKDIENST
Omdat er in Evangelieverhalen een paar boottochtjes
voorkomen, heeft iemand een waterfietskerkdienst bedacht. Er zijn 40
waterfietsen gereserveerd en er is plek voor 160 gelovigen. Ik zou het best
willen meemaken, maar ik hoor niet tot de doelgroep; daarom gun ik het
anderen. De dienst wordt gehouden op de Aasee. Net als destijds kan de
schare die niet in de bootjes zit, langs de oever trekken van de ene statie
naar de andere.
Voor het geval er iemand overboord valt, gaat er een sloep van de
reddingsbrigade mee, want je kunt er niet vanuit gaan dat de deelnemers zo'n
groot geloof hebben dat zij over water kunnen lopen. |
De meeste zangers van Mass for Peace zijn jong
Duif uit liturgie, Sportlergottesdienst
Bewerkte Guernica, waar de verf vanaf druipt,
Picassomuseum Münster |
|
zaterdag 12
mei
Karl Jenkins: MASS for PEACE
Dat deze mis bestaat, wist ik, maar het was de eerste keer dat ik hem
hoorde. Het werd een 'once in a lifetime' ervaring. Nooit eerder
zag ik zoveel mensen met tranen in de ogen en op de wangen. Anderen stonden
te dansen van vreugde. Wat was hier gebeurd? De tekst van deze mis is
multireligieus en spreekt van het menselijk verlangen, maar ook van
schuldgevoel over onze onmacht om vrede te bereiken. De muziek is modern en
het jeugdorkest is lang niet uitsluitend 'wit.' Er spelen bij de violen en
celli kinderen mee uit alle werelddelen.
Het slotkoraal lijkt een toegift, maar is dat juist niet. Op woorden uit de
Openbaring aan Johannes (God, die alle tranen afwist, enz.) klinkt de roep
uit de diepte: help ons uit deze ellende, want wij kunnen het zelf niet.
Donderdag heb ik aan het oratorium PAX reeds alle waardering gegeven, maar
deze mis van Jenkins maakt een nog diepere indruk. Wat een genade dat wij
mensen in ons midden hebben die zoiets kunnen maken en uitvoeren.
Sportlergottesdienst
In dezelfde kerk waar Jenkins klonk, wordt een half uur later
een viering opgedragen voor en door sporters. In de gebeden en de overweging
ritselt het van metaforen die aan de sport zijn ontleend. De Kananese vrouw,
die Jezus mat zette met haar "De hondjes eten toch de kruimels van de
tafel?" wordt gezien als 'scoren in de laatste minuut.'
PICASSO en de VREDE
In het Picassomuseum (Picassoplatz 1) zijn zestig Picasso's
te zien, ook de man met schaap uit 1943, die voor het eerst in de BRD te
zien is.
Verder veel aandacht voor zijn vredesduif en een versie van de Guernica, die
maar niet droog wil worden.
Op de tentoonstelling is veel aandacht voor Picasso's betrekkingen met de
Sovjet Unie, de DDR en zijn keuze voor Noord Korea. Best pikant.
KABARETT
Cabaret-aanbod is er in deze dagen volop. Ik kies een voorstelling met de titel 'Vrede
is een kostbaar goed. Daarom gaat de mens er spaarzaam mee om.' Het
wordt
een hilarisch uurtje, waarin zes vrouwen en drie mannen sketches
spelen, die vooral betrekking hebben op de positie van vrouwen in de RK-kerk.
Na het laatste fluitsignaal: VREDE
(speelfilm)
Ter afsluiting nog ins Kino. Ik houd wel van absurd, maar het verhaal
van deze Israëlische film (90 minutes of War) slaat alles. Het gaat als volgt: de
regering van Israël heeft een deal met de Palestijnen: "Vanaf nu stoppen wij
met aanslagen en ander gezeur. Dat heeft in zeventig jaar niets opgeleverd.
Laten wij een voetbalwedstrijd houden. Wie wint, krijgt het land en wie
verliest gaat weg." Dat levert een klucht op, die voortdurend over de top
gaat. Eén voorbeeld: in een praatprogramma van een Palestijns radiostation
zegt iemand: "De Joden hebben dit bedacht. Als zij nu verliezen kunnen zij
terug naar Europa en dat is precies wat zij diep in hun hart willen!"
Als ik uit de bioscoop kom, heeft mijn fiets wraak genomen en hij staat met
een lekke band. |
Liturgisch ballet bij Kyrie
Openluchtkerkdienst bij Schloss Münster
|
|
zondag 13
mei
De dag begint met hevige regen, maar omstreeks zeven uur komt het toch
goed en tegen tien uur is het stralend warm.
OPENLUCHTDIENST
Op het plein voor het kasteel verzamelen zich tienduizenden
mensen. Wij vieren het slot van indrukwekkende dagen. Er wordt veel gezongen
en de muziek is eerste kwaliteit: een groot koor en het
symfonieorkest van Münster. (Minder koperblazers dan bij de protestanten.)
Bij het Kyrie wordt gedanst door het Tanztheater Münster. Wij
antwoorden met een nieuw gecomponeerd Gloria.
De preek van kardinaal Marx is glashelder en voor de goede verstaander is
het duidelijk: hij wil geen kerk die stilstaat in het verleden.
Wij zingen verschillende canons, soms nieuwe, maar ook bekende uit Taizé.
Wij sluiten af met Nun danket alle Gott (in Es, zodat het voor
niemand te hoog is; best symbolisch.) |
|
|
Epiloog
Waarom nog meer woorden? Het is
nu wel duidelijk: ik ben een fan van Katholikentage en Kirchentage.
Zo'n festival geeft zoveel culturele, maatschappelijke en spirituele
energie, dat de mensen die wegblijven, zichzelf tekort doen. (Heftig en
arrogant? Dat mag je vinden, maar wie één keer heeft meegedaan, is
verkocht.)
Opnieuw ga ik proberen in Nederland mensen enthousiast te maken om naar de
Kirchentag in Dortmund te gaan van 19 - 23 juni 2019.
Tot ziens in Dortmund!
vragen of reacties:
info@leerhuisharderwijk.nl
Nog iets: het is
SPOTGOEDKOOP; voor een Dauerkarte betaal je maar iets meer dan
€ 100,- en dat is inclusief overnachten en ontbijt in een school.
|
Muziek, studie, theater, bezinning, actie en ontmoetingen met aardbewoners
uit alle werelddelen, vullen de dagen.
|
|
Wat is een KATHOLIKENTAG?
Een Katholikentag is
een religieus festival, waar tot wel 70.000 bezoekers komen.
In de oneven jaren wordt zo'n festival door de protestanten georganiseerd
(dan heet het Kirchentag) en in de even jaren door de katholieken.
Omdat het dit jaar drie eeuwen en zeventig jaar gelden is dat de
Vrede van Münster werd gesloten, mag het niemand verbazen dat Suche Frieden het thema is.
Met een gids van 680 blz. met wel duizend mogelijkheden, zoeken
deelnemers uit wat bij hen past en heel relaxed gaan zij van de ene
topervaring naar de andere.
Wie dit niet op zijn bucket list heeft, moet zich nog eens
achter de oren krabben.
Zijn de KOSTEN een GRAPJE?
Deelnemers kopen een kaartje voor één of meer dagen. Er komt subsidie van de
landsregering Nord Rhein Westfalen, het ministerie van binnenlandse zaken en
dan zijn er ook nog sponsors. De hoofdsponsor is een groot chemiebedrijf en
omdat katholieken wel tegen een grapje kunnen, staat er een Witz
achterop het Programmheft:
"Zugegeben: Jemanden, der Wasser in Wein verwandeln kann, würden
wir als Spezialchemie-Unternehmen sofort mit Kusshand einstellen."
Vervolgens wenst de sponsor "allen Besuchern einen friedvollen
Katholikentag." |
alle foto's en tekst ©
Tjitte Dijkstra 2018, voor Leerhuis Harderwijk |